زن از نگاه پیامبر (ص)
 
bahar net
اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
شنبه 21 مرداد 1391برچسب:, :: 17:26 ::  نويسنده : خادم امام زمان

▪ تلاش مردان برای خانواده، همپای جهاد در راه خداست.

کار و فعالیت مردان برای تأمین رفاه و رفع نیازمندی خانه با چنین نگاهی که همسرش رکن اصلی آن را تشکیل میدهد، حکایت از جایگاه و ارزشمندی زن در آموزههای پیامبر گرامی ـ ص - دارد.

● رفتار نیکو و عادلانه با زنان

در زمان جاهلیت زنان بیشترین ستم را از ناحیه همسرانشان در خانواده تحمل میکردهاند، تا جایی که در برخی قبیلهها، با دید تحقیرآمیز به زنان نگاه میشد؛ عدالت و رفتار خوب با زنان چندان مفهوم نداشت، و مردان با زنان به عنوان دارایی و اموال منقول و غیر منقول نگاه میکردند، و به خود حق میدادند که هرگونه میخواهند با آنها رفتار کنند. در شریعت نبوی، با این افکار غلط و اندیشههای باطل مبارزه شد، و از رفتار عادلانه در نظام خانواده سخن رفته است.

پیامبر اکرم - ص- خانواده را، که زن رکن مهم آن است، چنان ارزشمند میداند که از تلاش مرد برای حفاظت و خدمت به خانواده به عنوان جهاد در راه خدا یاد کرده است.

در اسلام زنان توانستند در مکتب نبوی، جایگاه خوبی نسبت به رفتار عادلانه و انسانی، هم نسبت به خود و هم نسبت به دارایی و اموال خود، به دست آورند. رسول خدا - ص - بهترین مردان را کسی دانسته که با همسرانش رفتار نیکو داشته باشد، و کسی را محبوبترین فرد در نزد خداوند معرفی کرده است که نیکوترین رفتار را با خانوادهاش داشته باشد. رسول خدا - ص- معیار خوبی مرد را، خوش رفتاری با همسر قرار داده است.

● زن بهترین یار و پشتیبان

رسول خدا - ص - زنان را بهترین یاور و پشتیبان برای مردان دانسته و رفتار نیک را نسبت به آنان سفارش کرده و فرموده است: بد رفتاری انسانها با یاور خویش شایسته و پسندیده نیست.

● پاس داشتن حرمت زنان

پاس داشتن حرمت و عفت زنان، در مکتب رسول خدا - صلی الله علیه و آله - امر حیاتی به شمار رفته و پیامبر فرموده است: نسبت به زنان مردم عفت ورزید، تا زنانتان عفیف و پاکدامن بمانند.

● زن مایه خیر و برکت

بر خلاف سنتهای خرافی گذشته که زنان را مایه شرارت و نکبت میدانستند، رسول خدا - صلی الله علیه و آله - زن را مایه توانگری و برکت خوانده است.

● دوست داشتنی بودن زن

زن در پارهای از فرهنگها، موجود منفور به حساب میآمد، ولی رسول خدا - ص - زن را چنان دوست داشتنی خوانده که از میان آنچه که در دنیا وجود دارد چیزی برای ایشان به پای محبوبیت زن نمیرسد؛ چه آن که تنها بوی خوش توانسته است در کنار محبوبیت او قرار گیرد. از نظر عاطفی ، کرامت و شخصیت رابطه نزدیک با عنصر محبت دارد. در کلام پیامبر -ص- روی عنصر محبت زنان چنان تکیه شده است که مقدار و اندازه ایمان به خداوند سبحان را محبت زنان قرار داده است. بنابراین محبت، احترام و تکریم شخصیت زنان، جزء سیره و رفتار رسول خدا- ص- بوده است، و با الگو قرار دادن رفتار و آموزه های آن حضرت، کرامت و شخصیت زنان حفظ می شود.

بهترین زنان، زنی مهربان است، در خانوادهاش با حجاب، عفیف و عزیز، و در برابر شوهرش تسلیم، نرم و خوشخو می باشد؛ با آرایش و زینت و نمایش در برابر همسرش ظاهر شود، و زینتش را از غیر شوهرش میپوشاند؛ به سخنان همسرش گوش دهد و فرمان برد.

● بهترین و بدترین زنان

خداوند سبحان زن و مرد را موجود مختار آفریده، و پیامبرانش را برای هدایت و ارشاد هردو، فرستاده است. زن و مرد میتوانند راه هدایت و سعادت یا راه شقاوت و گمراهی رابرگزینند. لذا همانطور که مردان میتوانندبهترین و بدترین باشند؛ زنان نیز چنین هستند. از این رو زنان با همه جایگاه ارزشمندی که در آموزههای شریعت نبوی دارند، میتوانند با برگزیدن راه رشد و سعادت بهترین باشند، و نیز میتوانند با انتخاب راه شقاوت، بدترین باشند.

رسول گرامی - صلی الله علیه وآله - بهترین و بدترین زنان را معرفی کرده است که به عنوان نمونه، به چند مورد از سخنان آن حضرت اشاره میشود:

الف) بهترین زنان

جابر یکی از اصحاب نامدار رسول خدا - ص - میگوید: در مجلس رسول خدا - ص - درباره فضیلت و برتری زنان صحبت میکردیم، رسول خدا - ص - فرمود: آیا میخواهید که از بهترین زنان به شما خبر دهم؟ همه گفتند: بله یا رسول الله! حضرت فرمود: بهترین زنان، زنی مهربان است، در خانوادهاش با حجاب، عفیف و عزیز، و در برابر شوهرش تسلیم، نرم و خوشخو می باشد؛ با آرایش و زینت و نمایش در برابر همسرش ظاهر شود، و زینتش را از غیر شوهرش میپوشاند؛ به سخنان همسرش گوش دهد و فرمان برد.

ب) بدترین زنان

خوبترین زنان در کلام رسول خدا زنانی هستند با ویژگیهایی که ذکر شد، و بی گمان بدترین زنان، زنانی هستند که فاقد آن ویژگیها باشد. رسول خدا - ص - در جمعی از اصحابش چنین فرمود: بدترین زنان شما، زنی است که در میان کسانش رام، نرم و مطیع است، ولی در برابر شوهرش، مغرور و گردنفراز. بدترین زنان، زن نازا و کینهتوز است که در غیاب شوهرش از هیچگونه رفتار زشتی که باعث جلوهگری شود پروایی ندارد، ولی در برابر شوهرش همانند مرکب سرکشی است که حاضر به هیچ گونه بهرهدهی نیست، و زنی که هیچگونه عذری را از همسرش نمیپذیرد، و از هیچ لغزش او نمیگذرد.

● نتیجه

بنابر آنچه گذشت به خوبی معلوم شد که زنان در مکتب حیاتبخش حضرت محمد - صلی الله علیه و آله - در تمام عرصههای زندگی، از نگاه فکری، فلسفی، حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی در جایگاه طبیعی و ارزشهای اصلی و فطری خویش قرار گرفتهاند؛ چنان که در عصر جاهلی زنان، موجود پست، و در ردیف حیوانات قرار گرفته و در حد اموال و اشیاء سقوط کرده بودند.

از مطالعه اسفبار زندگی زنان در گذشته و امروز به خوبی در مییابیم که تنها راه نجات زنان، بازگشت به سوی خورشید شریعت تابناک حضرت محمد - صلی الله علیه وآله - است که میتواند آنان را از گرداب خواری و زندگی مرگبار نجات دهد و به جایگاه طبیعی و انسانیشان رهنمون سازد، و زنان امروز، تنها در سایه آموزههای شریعت محمدی - صلی الله علیه و آله - میتوانند جایگاه اصلیشان را به دست آورند 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

من خدایی دارم، که در این نزدیکی است نه در ان بالاها مهربان، خوب، قشنگ چهره اش نورانیست گاهگاهی سخنی می گوید، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من او مرا می فهمد او مرا می خواند، او مرا می خواهد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان bahar net و آدرس bahar64.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان